Baby leert pincetgreep

Zodra je baby zijn motorische skills heeft uitgebreid met de pincetgreep, zijn ook alle kleine voorwerpen niet meer veilig. Rozijntjes, muntjes, doperwtjes: hij kan nu van alles oppakken tussen zijn duim en wijsvinger!

Motoriek

De motorische ontwikkeling van je kindje gaat over bewegen. Daarbij is er een onderscheid tussen grove en fijne motoriek. De grove motoriek gaat over grote bewegingen, zoals zwaaien, wijzen, kruipen en lopen. Daarnaast heb je de fijne motoriek: dat gaat over fijne bewegingen, zoals het oppakken van iets kleins of het vasthouden van een pen.

Grijpen

Als je baby rond de 5 à 6 maanden oud is, heeft hij de basis van het grijpen door. Hij slaat niet meer tegen alles aan, maar leert zijn duim gebruiken om dingen vast te kunnen pakken. Alles wat grijpbaar is voor je kleintje, is dan ook reuze interessant voor hem. Speelgoed, je telefoon, de kat, jouw gezicht… Je baby test zijn vaardigheid graag op van alles uit.

Kleine voorwerpen zijn dan nog een stap te ver voor hem. Om iets kleins op te kunnen pakken, heeft hij een meer verfijnde greep nodig.

Pakken

Als je baby tussen de 9 en 12 maanden oud is, leert hij zijn greep verfijnen. Zijn fijne motoriek ontwikkelt, waardoor hij op een gegeven moment niet meer aan het graaien is, maar echt iets kan pakken.

Iets oppakken vraagt om een goede oog-handcoördinatie. Ook als je baby al goed weet hoe hij zijn handjes kan gebruiken om iets te pakken, kan hij in het begin nog wat ‘stuntelen’ om bijvoorbeeld een stukje brood daadwerkelijk te pakken te krijgen. Zijn handen, ogen en hersenen moeten goed met elkaar samenwerken.

Wat is de pincetgreep?

Je baby’s fascinatie voor details bereikt in de periode tussen 9 en 12 maanden een hoogtepunt. Daar kan hij wel een fijnere handgreep bij gebruiken. De pincetgreep houdt in dat je baby iets kan vastpakken tussen duim en wijsvinger. Een handige vaardigheid om al die kleine interessante voorwerpen op te pakken! Je kindje kan hiermee bijvoorbeeld zelf stukjes brood of andere hapjes oppakken en naar zijn mond brengen. Je kleine leert de pincetgreep in twee stappen:

  • Primitieve pincetgreep: je kindje kan een blokje tussen de eindkootjes van zijn duim, wijs- en middelvinger goed vasthouden. Hij heeft nog geen volledige controle over het loslaten. De primitieve pincetgreep ontstaat rond de 9 maanden.
  • Pincetgreep: je kindje kan een blokje tussen alleen de eindkootjes van zijn duim en wijsvinger vasthouden. Over het loslaten heeft hij nu ook controle. Deze greep ontstaat rond 11 maanden.

Rond zijn eerste verjaardag kan je baby zo ongeveer als een volwassene kleine voorwerpen zoals rozijntjes oppakken. Handig voor die taartkruimels… Later ontwikkelt zich uit de pincetgreep de juiste pengreep, ofwel de driepuntsgreep, waardoor hij een pen goed vast kan houden en zo leert schrijven.

Goed opletten

Omdat je baby graag alles onderzoekt met zijn mond, is het belangrijk om goed in de gaten te houden wat hij allemaal te pakken krijgt tussen zijn vingertjes. De kans bestaat niet alleen dat hij iets viezigs oppakt, maar ook dat hij muntjes, knikkers en andere kleine voorwerpen te pakken krijgt en wil onderzoeken. Dit kan gevaarlijk zijn, omdat hij hier zich hierin kan verslikken of zelfs stikken. Houd voorwerpen met verstikkingsgevaar daarom buiten het bereik van je kleintje.

Pincetgreep oefenen

Op verschillende manieren kan je je baby laten oefenen met de pincetgreep of anderszins zijn fijne motoriek stimuleren:

  • Kleien: een leuke ‘krachttraining’ voor je kleintje! Door het knijpen in de klei traint hij de spieren in zijn hand. Blijf er wel bij, want de meeste klei is niet eetbaar. Je kan ook brooddeeg gebruiken, dan is het wat minder erg als er wat in zijn mondje verdwijnt.
  • Zelf eten: geef je baby een bakje met gesneden stukjes groenten, fruit of rozijntjes, en laat hem zelf eten.
  • Speelgoed: er is allerlei speelgoed dat de fijne motoriek van je baby stimuleert, zoals een draadlabyrint of blokkenstoof.
  • Met beide handen: moedig je baby aan om met beide handen te ‘oefenen’. Eet hij altijd met de ene hand, geef hem dan iets aan in zijn andere hand.